Ar gali katalizatoriaus būklę įvertinti pats vairuotojas?

Katalizatorius yra svarbi automobilio išmetimo sistemos dalis, padedanti sumažinti kenksmingų dujų išmetimą ir užtikrinanti, kad variklis dirbtų efektyviai. Tačiau, kaip ir bet kuris kitas komponentas, laikui bėgant jis gali užsikimšti ar prarasti savo efektyvumą. Vairuotojai dažnai susiduria su situacijomis, kai automobilio trauka mažėja, kuro sąnaudos didėja arba atsiranda variklio darbo sutrikimų. Ne visada būtina skubėti į servisą – prieš kreipiantis į specialistus galima atlikti keletą paprastų diagnostikos veiksmų, kurie padės nustatyti, ar reikalingas katalizatorių restauravimas ar netgi išmetimo sistemos remontas.

Variklio traukos ir kuro sąnaudų pokyčiai

Pirmasis požymis, rodantis, kad katalizatorius gali būti užsikimšęs ar pažeistas, yra automobilio dinamikos pokyčiai. Jei variklis tampa vangus, sunkiau įsibėgėja arba reikalauja didesnio akseleratoriaus pedalo paspaudimo, tai gali būti susiję su sumažėjusiu išmetamųjų dujų pralaidumu. Užsikimšęs katalizatorius neleidžia išmetamosioms dujoms laisvai pasišalinti, todėl varikliui tenka daugiau dirbti, kad kompensuotų susidariusį priešslėgį.

Padidėjusios kuro sąnaudos – dar vienas aiškus signalas, kad gali būti problemų su išmetimo sistema. Kai katalizatorius neefektyviai neutralizuoja išmetamąsias dujas, lambda zondai fiksuoja netikslius duomenis, dėl kurių variklio valdymo blokas gali keisti degalų įpurškimo parametrus. Tai dažniausiai sukelia per didelį kuro sunaudojimą, o kartu ir didesnes eksploatacines išlaidas.

Išmetamųjų dujų spalva ir kvapas

Paprasčiausias būdas įvertinti katalizatoriaus būklę – atkreipti dėmesį į išmetamąsias dujas. Normaliomis sąlygomis jos turėtų būti beveik nematomos, ypač kai variklis įšyla iki darbinės temperatūros. Jei iš išmetimo vamzdžio matomi tiršti juodi ar melsvi dūmai, gali būti, kad variklis sudegina per daug kuro arba alyvos. Tokiu atveju verta patikrinti, ar dėl to nėra kaltas katalizatorius.

Dar vienas akivaizdus ženklas – nemalonus kvapas. Jei iš išmetimo sistemos sklinda aitrus sieros kvapas, primenantis supuvusius kiaušinius, tai rodo, kad katalizatorius nebesugeba efektyviai apdoroti sieros junginių. Tokia problema dažniausiai atsiranda, kai vidinė katalizatoriaus struktūra sugadinama dėl per didelio temperatūrų svyravimo arba užsikimšusių kanalų.

Katalizatoriaus temperatūros patikra

Paprasčiausias mechaninis būdas įvertinti katalizatoriaus būklę yra jo temperatūros matavimas. Šiam testui reikalingas termometras su infraraudonųjų spindulių jutikliu, kurį galima įsigyti daugelyje automobilių prekių parduotuvių.

Patikros eiga:

  • Užveskite variklį ir leiskite jam veikti bent 10 minučių, kad išmetimo sistema pasiektų darbinę temperatūrą.
  • Pamatuokite temperatūrą katalizatoriaus įėjimo (variklio pusėje) ir išėjimo (išmetimo pusėje) taškuose.
  • Jei katalizatorius veikia tinkamai, jo išėjimo temperatūra turėtų būti aukštesnė nei įėjimo. Tai rodo, kad vyksta degimo procesas ir dujos efektyviai apdorojamos.
  • Jei abiejose pusėse temperatūra panaši arba išėjimo temperatūra yra žemesnė, gali būti, kad katalizatorius yra užsikimšęs arba praradęs savo efektyvumą.

Garsiniai signalai

Kai katalizatoriaus viduje esanti keramikinė struktūra pradeda byrėti, galima išgirsti būdingą barškėjimą ar traškėjimą, ypač stipriai spaudžiant akseleratorių arba važiuojant per nelygumus. Jei girdimas metalinis garsas, sklindantis iš išmetimo sistemos, gali būti, kad vidinės katalizatoriaus dalys yra pažeistos arba išlūžusios. Tokiu atveju neišvengiamai reikės apsvarstyti jo remontą arba keitimą.

Diagnostika naudojant OBD skaitytuvą

Šiuolaikiniai automobiliai yra aprūpinti elektronine diagnostikos sistema, kuri gali padėti nustatyti galimas katalizatoriaus problemas. OBD (On-Board Diagnostics) skaitytuvas gali būti naudojamas tiek profesionalių mechanikų, tiek paties vairuotojo, jei jis turi tinkamą įrangą.

Pagrindiniai gedimo kodai, susiję su katalizatoriumi:

  • P0420 – Katalizatoriaus efektyvumo sumažėjimas
  • P0430 – Katalizatoriaus efektyvumo sumažėjimas antrame cilindre
  • P2096 – Netinkama kuro ir oro mišinio pusiausvyra dėl katalizatoriaus gedimo

Jei bet kuris iš šių kodų atsiranda automobilio diagnostikoje, tikėtina, kad katalizatorius jau praradęs savo efektyvumą ir gali prireikti jo atnaujinimo arba keitimo.

Ką daryti, jei aptikote problemą?

Jei visi atlikti testai rodo, kad katalizatorius yra pažeistas arba užsikimšęs, sprendimai gali būti keli. Kai kuriais atvejais užtenka atlikti cheminį valymą, kuris padeda pašalinti suodžius ir kietąsias daleles. Jei katalizatorius nėra mechaniškai pažeistas, katalizatorių restauravimas gali būti geras pasirinkimas, leidžiantis sutaupyti, palyginti su naujo įsigijimu. Jei problema jau pažengusi, gali būti reikalingas  išmetimo sistemos remontas, kuris gali apimti visos išmetimo grandinės atnaujinimą.

Reguliarus katalizatoriaus tikrinimas gali padėti išvengti didesnių remonto išlaidų ir užtikrinti, kad automobilis atitiktų aplinkosaugos reikalavimus. Daugelis problemų gali būti nustatytos dar prieš jos tampa rimtu trukdžiu techninei apžiūrai ar kasdieniam vairavimui. Vairuotojai, skiriantys laiko išmetimo sistemos būklės įvertinimui, gali ne tik išvengti netikėtų gedimų, bet ir sutaupyti lėšų bei laiko ateityje.