2025 m. rugpjūčio 10 d.
Ekspertai pataria laikytis Kelių eismo taisyklių ir gamintojo rekomendacijų, kad būtų išvengta baudų už netinkamus ratus ir padangas.
Trumpai apie tai:
- Neleistino dydžio diskų įrengimas Lietuvoje laikomas KET pažeidimu
- Už tokį pažeidimą gresia bauda nuo 30 iki 90 eurų
- Automobilis gali nepraeiti techninės apžiūros
- Draudimo bendrovė gali atsisakyti mokėti išmoką eismo įvykio atveju
Vairuotojai dažnai stengiasi pagerinti savo automobilių išvaizdą, įrengdami didesnius, nei numatyta gamintojo, diskus. Tačiau toks modifikavimas gali ne tik neigiamai paveikti automobilio valdymą, bet ir užtraukti baudas bei kitas nemalonias pasekmes.
Kelių eismo taisyklės ir baudos už netinkamas padangas Lietuvoje
Pagal Lietuvos Respublikos Kelių eismo taisyklių 242 punktą, draudžiama eksploatuoti transporto priemones, kurios neatitinka techninių reikalavimų. Tai apima ir netinkamo dydžio padangų bei ratlankių naudojimą.
Lietuvos administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 406 straipsnis numato, kad už transporto priemonių, kurios neatitinka techninių reikalavimų, vairavimą gali būti skiriama bauda nuo 30 iki 90 eurų. Pakartotinis pažeidimas per metus užtraukia baudą nuo 90 iki 140 eurų.
Be to, jei transporto priemonė su netinkamais ratais pateks į techninę apžiūrą, ji jos neišlaikys ir nebus išduodamas galiojantis techninės apžiūros pažymėjimas.
Svarbiausia – techninės apžiūros problema
Nuo 2024 metų Lietuvoje buvo sugriežtinta techninės apžiūros kontrolė, ypač atkreipiant dėmesį į automobilio modifikacijas, kurios nėra patvirtintos gamintojo. Transporto priemonių techninės apžiūros įmonės (pvz., „Regitra”) tikrina, ar automobilių padangų ir ratlankių dydžiai atitinka gamintojo specifikacijas arba ar yra atitinkami patvirtinimai jų pakeitimams.
„Jei automobilio savininkas nori pakeisti originalius ratus didesniais, jis privalo gauti atitinkamus leidimus ir įregistruoti šiuos pakeitimus transporto priemonės dokumentuose,” – sako Lietuvos techninės apžiūros asociacijos atstovas.
Draudimo problemos
Kita svarbi problema, su kuria gali susidurti vairuotojai – draudimo išmokų atsisakymas. Lietuvos draudimo bendrovės gali atsisakyti mokėti draudimo išmoką eismo įvykio atveju, jei nustatoma, kad automobilis buvo modifikuotas nesilaikant gamintojo reikalavimų ir tai galėjo turėti įtakos eismo įvykiui.
„Draudimo polise yra numatyta, kad draudėjas privalo užtikrinti transporto priemonės techninę būklę pagal Kelių eismo taisyklių reikalavimus. Jei automobilis modifikuotas nesilaikant reikalavimų, draudikas turi teisę atsisakyti mokėti draudimo išmoką,” – paaiškina vienos didžiausių Lietuvos draudimo bendrovių atstovas.
Didelių diskų įtaka automobilio techninėms savybėms
Ratlankių keitimas didesniais ir žemesnio profilio padangų montavimas neigiamai veikia automobilio technines savybes:
- Pablogėja važiavimo komfortas, ypač duobėtais keliais
- Padidėja pakabos elementų apkrova, dėl ko jie greičiau dėvisi
- Pakeičiamas stabdžių sistemos veikimas
- Padidėja degalų sąnaudos
- Sumažėja padangų sukibimas su kelio danga, ypač šlapiomis ir žiemos sąlygomis
- Pasikeičia spidometro rodmenys
Kaip teisėtai modifikuoti automobilį Lietuvoje?
Jei vis dėlto norite pakeisti savo automobilio ratus, reikėtų:
- Pasikonsultuoti su gamintojo atstovu dėl galimų alternatyvų, kurios yra patvirtintos jūsų automobilio modeliui
- Kreiptis į transporto priemonių techninę ekspertizę atliekančią įstaigą dėl modifikacijos įteisinimo
- Gauti individualų transporto priemonės pritaikymo aktą
- Įregistruoti pakeitimus „Regitroje”
„Dažnai žmonės nežino, kad yra galimybė įteisinti tam tikras modifikacijas, tačiau tam reikia pereiti nustatytą procedūrą,” – aiškina VĮ „Regitra” atstovas.
Ekspertų rekomendacijos
„Automobilių gamintojai rekomenduoja konkrečius ratų ir padangų dydžius ne be priežasties – šie dydžiai yra kruopščiai parinkti atsižvelgiant į transporto priemonės dinamiką, stabilumą ir saugumą,” – sako Lietuvos automobilių inžinierių asociacijos specialistas.
Ekspertai pataria vairuotojams:
- Rinktis tik gamintojo patvirtintus ratų ir padangų dydžius
- Jei norite keisti ratus, konsultuotis su sertifikuotais specialistais
- Nerizikuoti savo ir kitų eismo dalyvių saugumu dėl estetinių sumetimų
- Atsižvelgti į Lietuvos kelių būklę renkantis ratus – didesni ratlankiai ir žemesnio profilio padangos yra labiau pažeidžiami kelio nelygumų
Naujausi pakeitimai Lietuvos vairuotojams
Primename, kad nuo 2025 metų sausio Lietuvoje įsigaliojo naujos taisyklės dėl transporto priemonių modifikavimo. Dabar visi pakeitimai, kurie skiriasi nuo gamintojo numatytų parametrų, turi būti patvirtinti ir įregistruoti oficialiuose dokumentuose.
Taip pat verta žinoti, kad Lietuvos saugomose teritorijose galioja papildomi apribojimai motorinių transporto priemonių eismui. Nacionaliniuose ir regioniniuose parkuose važiuoti galima tik nustatytais maršrutais, o rezervatuose motorinių transporto priemonių eismas yra visiškai draudžiamas, išskyrus specialiąsias tarnybas.
Svarbu: Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio. Dėl tikslios informacijos apie jūsų automobilio modifikavimo galimybes rekomenduojame kreiptis į oficialius gamintojo atstovus arba transporto priemonių techninę ekspertizę atliekančias įstaigas.